Laddar

Unga trion vill få cityhandeln att överleva: ”Vi har en hög ambition”

Ungdomarna kämpar för de fysiska butikernas framtid.

delningar

Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane går alla tre på Procivitas gymnasium där de tillsammans driver UF-företaget Amplio. Med hjälp av företaget hoppas de kunna hjälpa butiker runt om i Helsingborg att förbättra sitt kundbemötande – i synnerhet gentemot ungdomar.

– Vi ser oss själva som morgondagens kunder. Utan oss har de ingen butik i framtiden. Då är de E-handeln som tagit över. Butikerna för idag en ständig kamp mot E-handeln, framför allt cityhandeln. Det är där vi vill komma in och hjälpa till, säger Marcus du Hane.

Affärsidén bygger på att ungdomarna oannonserat besöker olika butiker runt om i Helsingborg. Efter besöket analyserar och utvärderar de butikernas bemötande och ger feedback därefter.

– I dag upplever många ungdomar att de blir bortglömda i butikerna. De uppfattas inte som köpstarka, säger Ludvig Nilsson och fortsätter:

– Det är något som vi vill motverka. Vi vill få unga människor att gå till den fysiska butiken istället för att köpa via nätet.

 

– Vi har skapat ett eget Index där vi tar ut ett medelvärde på alla butiksbeösk vi gjort. Så kan butiken sedan jämföra sitt eget värde jämfört med de generella snittet, säger Herman Ljungberg.

Med hjälp av företaget hoppas trion kunna hjälp de fysiska butikerna runt om i Helsingborg i konkurrensen gentemot e-handeln.

– Vi tror på det mänskliga bemötandet och det är något som E-handeln inte kan erbjuda. Vårt mål är att de fysiska butikerna ska finnas kvar, säger Marcus du Hane.

UF-företaget startades i september och ska drivas i mål i maj månad. Verksamheten har redan skördat framgång och gjort samarbete med bland annat Väla köpcenter. Men de drivna ungdomarna har högre mål än så.

–  Vi drömmer om att kunna expandera, så väl i Sverige som utomlands. Vi har en vision om att anställa mer än en person. Vi har en hög ambition, säger Ludvig Nilsson.

Relaterade artiklar