Laddar

Unga kulturarbetare marknadsförs på mötesplats

Arbetssökande kulturarbetare får chansen att marknadsföra sig själva på ett event i Helsingborg.

delningar

I veckan anordnar bibu, Sveriges största  mötesplats för professionell scenkonst för en ung publik, ett event i Helsingborg. På plats kommer Arbetsförmedlingen Kultur Media Syd både marknadsföra de arbetssökande och skapa kontakter med arbetsgivare.

Arbetsförmedlingen har i en gallring valt ut omkring 20 arbetssökande som på plats ska få presentera sin produktionen.  Med den här typen av event hoppas Arbetsförmedlingen att kunna skapa nya mötesplatser för arbetssökande och framtida uppdragsgivare.

– Scenkonst för unga växer alltmer och därför är det viktigt för oss att delta. Här finns arbetsgivare från hela världen. Svenska kulturarbetare har generellt hög kompetens, men det är hård konkurrens på kulturarbetsmarknaden, säger Bibbi Lindroth, arbetsförmedlare, Arbetsförmedlingen Kultur Media Syd.

Eventet hålls på Dunkers Kulturhus i Helsingborg mellan den 16-18 mars.

 

Om bibu 2018

Bibu erbjuder 23 produktioner, 104 föreställningar, 30 seminarier, 6 workshops, mingel, nätverksmöten, speed-dating, audition med mera. Allt detta sker på ett flertal olika platser i staden i dagarna fyra när scenkonstbranschen både från Sverige och utomlands möts i Helsingborg.