Stora störningar hos telefonjätte – SOS gick ut med varning

Genrefoto: Linnea Rheborg, Bildbyrån .

Abonnenter uppmanades att ta plocka ut simkortet ur telefonerna.

delningar

Under flera timmar på måndagskvällen var kunder hos Tele2 drabbade av stora störningar. På tisdagen vid kl 9 på morgonen var störningarna tillbaka och det var inte förrän runt kl 14.30-tiden som problemet var löst för de allra flesta.

"Den störning som drabbade Tele2 under eftermiddag och kväll igår är tillbaka. Med anledning av detta kan privat- och företagskunder uppleva problem med att ringa, speciellt till andra operatörer. Våra tekniker arbetar med att lösa problemet så snabbt som möjligt", skrev Tele2 i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen.

Enligt Aftonbladet hade SOS Alarm problem med att människor inte får kontakt med larmcentralen.

– Vi märker av en ökning av så kallade tysta samtal där vi inte får kontakt med inringaren, sade Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS alarm till Aftonbladet.

SOS Alarm gick ut med en uppmaning på Twitter där man bad Tele2-abonnenter att ta ut simkortet och ringa igen. Anledningen är att mobilen då söker efter en annan operatör och då kan man ringa 112.

Både Trafikverket och Transportstyrelsen rapporterade om att abonnenter hade problem med att nå deras olika funktioner.

Uppdatering klockan 11.38:

Tele2 meddelar att SMS- och datatrafik fungerar Om man inte kan ringa rekommenderas att man använder andra former av kommunikation, som till exempel SMS eller samtal via tjänster som Skype eller WhatsApp som använder datatrafiken.

Felet ligger i central utrustning som kopplar röstsamtal till andra operatörer och inom Tele2s företagsväxlar, enligt Tele2. I nuläget är det oklart när problemet kan vara åtgärdat.

Uppdatering klockan 13:30:

"Arbetet går framåt och vi ser att vissa åtgärder sakta men säkert ger positiva resultat, men läget är fortfarande inte stabilt", skriver Tele2 på sin hemsida.

Uppdatering klockan 15:30:

Den störning som drabbade Tele2 under 17-18 juni är avhjälpt. Sedan cirka 14:20 fungerar all trafik mot samtliga operatörer, skriver företaget.

"Tele2 ser väldigt allvarligt på det inträffade och beklagar de olägenheter som det har inneburit för våra kunder. Vi fortsätter att monitorera och analysera för att säkerställa att problematiken inte inträffar igen". 

FAKTA

En generell rekommendation för kontakt med SOS Alarm vid mobilnätstörningar Om man har problem att komma i kontakt med SOS Alarm vid mobilnätstörningar, oavsett operatör, bör man ta ur sitt SIM-kort och ringa 112 utan SIM-kortet i mobiltelefonen.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar