Laddar

Start för nytt grepp i Helsingborg

Foto: Mostphotos. - Foto: Mostphotos

Projektledaren: ”Vill ge barn och unga en trevlig sommarupplevelse”

delningar

Helsingborgs kulturliv ger sig nu ut på en pop-up-resa. Det med förhoppningen att de ska nå fler barn och ungdomar under sommaren. Initiativet riktar sig till barn mellan sex och femton år som vanligtvis inte besöker kulturinstitutionerna. 

– Vi vill ge barn och unga en trevlig sommarlovsupplevelse och vi tror att vi kan det med ett gemensamt koncept. Alla bidrar med sin egen pusselbit som speglar deras verksamhet. På så vis hoppas vi kunna inspirera barn och unga till eget skapande, och samtidigt får de en inblick i vilka aktiviteter som finns hos oss som de kan utforska vidare om de vill, säger Sonja Kolesar som är projektledare i ett pressmeddelande. 

De verksamheter som åker ut med olika prova på-aktiviteter är Helsingborgs scen och arena via Hx och SM-veckan, Helsingborgs bibliotek, Kulturskolan, Dunkers kulturhus, Fredriksdal och kulturförvaltningen. Kul-turen kommer att besöka bostadsområden och centrala platser som till exempel Gröningen.

– Satsningen riktar sig enbart till barn och unga. Aktiviteterna är anpassade till målgruppen 6-15 år. Alla hittar inte till oss så vi vill åka ut och möta barn och unga utanför våra egna institutioner. I varje nytt möte sker ett utbyte av tankar och idéer och vi kommer att få omedelbar feedback på aktiviteterna från de vi möter. Det är i dessa möten inspirationen flödar och nya framtida aktiviteter skapas.

Sommarens stopp finns på kommunens hemsida. 

Relaterade artiklar