Laddar

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador

Dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas.

delningar

Kvinnor råkar ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

Trots det, används det fortfarande ingen krockdocka som motsvarar en genomsnittlig kvinna vid krocktester. Det gör att de tester som utförs med krockdockor blir missvisande för kvinnor, enligt Motormännens Riksförbund.

Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och de utvecklas ständigt.

Euro NCAP, som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och en nedskalad version av den manliga testdockan som likställs som en kvinna.

Men Motormännens Riksförbund riktar kritik mot krockdockorna.

– Det går inte att bara skala mannen upp och ner, utan det finns andra skillnader, till exempel muskler och struktur kring nacke, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador.

Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.

Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Prototypen är den enda i sitt slag i hela världen, enligt Motormännen.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, avslutar Carl Zeidlitz.