Laddar

Mäklarnas tips för att sälja din bostad

Genom god lokalkännedom, stort engagemang och ett tydligt fokus på det estetiska har 3etage blivit Helsingborgs största lokala mäklarfirma. Trots den tuffare bostadsmarknaden satsar firman nu på att växa ännu mer och delar med sig av sina bästa tips för den som vill sälja sin lägenhet.

delningar

När mäklarna Martin Persson, Alexander Persson och Andreas Schultz gick in som delägare i 3etage, 2014, var deras vision tydlig. Tillsammans skulle de bygga en modern mäklarfirma anpassad för en bostadsmarknad i snabb förändring.

Idag, mer än tre år senare, är firman nästan dubbelt så stor och 3etage är nu den största lokala aktören i Helsingborg, sett till antal försäljningar. Enligt Martin Persson har en viktig framgångsfaktor för firman varit insikten om att bostäder måste sticka ut. På en marknad där köparna kan skrolla igenom tusentals bostadsannonser dagligen har förmågan att snabbt fånga deras uppmärksamhet nämligen blivit allt viktigare.

– Fotot och presentationen blir allt viktigare för att sticka ut på nätet och det handlar i mångt och mycket om att just sticka ut. Därför är de estetiska bitarna något som vi trycker väldigt mycket på och därför har vi en egen fotograf och egen filmare så att vi exempelvis kan göra drönarfilmer ”inhouse”, säger Martin Persson.

Ett annat område där 3etage särskiljer sig handlar om hur bostäderna marknadsförs. Där många mäklarfirmor använder standardlösningar för att sprida budskapet om sina objekt använder 3etage en mer skräddarsydd metod. Genom att se till att varje objekt syns på exakt rätt ställe blir marknadsföringen därmed mer effektiv utan att för den sakens skull kosta mer.

– Mäklare som inte riktigt känner marknaden kanske bara går in och köper annonsyta i de största kanalerna. Men vi som kan den här marknaden väl kan också särskilja vilka kanaler som ger bäst resultat för olika bostäder. Exempelvis jobbar vi jättemycket med sociala medier, mer än någon annan mäklarfirma i Helsingborg, säger Alexander Persson

Att vara smartare och mer flexibel med sin marknadsföring är något som 3etage tror kommer bli ännu viktigare i framtiden, inte minst på en tuffare bostadsmarknad. För att klara sig på den marknaden tror de också att mäklare måste vara uthålliga och drivna; egenskaper som de själva sätter stor vikt vid.

Samtidigt framhåller de tre ägarna att den allra viktigaste egenskapen du bör leta efter hos en mäklare är god lokalkännedom. En mäklare som kan ditt område väl och har sålt många liknande objekt i närheten blir nämligen en stor trygghet för både säljare och köpare. När 3etage nu växer gör de det därför stegvis i orterna runt Helsingborg. Den lokala anknytningen, sammanfattad i mottot ”Vi är Helsingborg”, tror de nämligen kommer vara avgörande för deras fortsatta framgång. Likaså deras starka teamkänsla.

– Vi har duktiga enskilda mäklare men vi är framförallt en stark enhet. På de flesta mäklarfirmor konkurreras det ganska hårt mellan mäklarna men vi lägger fokuset på att samarbetet ska fungera på kontoret, för då vet vi att det blir bättre för både säljare och köpare, säger Andreas Schultz