Laddar

Kaos efter matjättens förändring – kunder rasar

OBS! Bilden är ett montage. Foto: Per Kristiansen/Coop.

"Riktigt jävla kass", skriver en upprörd användare på företagets Facebooksida.

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Under tisdagen genomförde Coop en större förändring i sitt system då företaget bytte ut sin leverantör av betaltjänster och därför även kundernas kort.

Bakgrunden är att företaget ansett att de tidigare Medmera-korten inte hängt med i den tekniska utvecklingen. Bland annat har kortbytet skett för att kunderna vill kunna "blippa" sina kort i kortterminalen samt betala med e-faktura, vilket Aftonbladet först rapporterade om.

Problemet är att i samband med kortutbytet har många kunder upprörts av krånglet som följt med kortbytet.

Bland annat får kunderna inte får ha pengar innestående på sitt kreditkort enligt de nya villkoren, vilket har gjort att många kunder har hört av sig till Coop med frågor gällande kortbytet och varför pengar plötsligt har betalats ut.

– Vi har informerat de som haft ett positivt saldo att de kunnat handla för pengarna eller ta ut dem och sätta in på banken. Men de som har haft pengar kvar när vi gjorde övergången den 1 mars har fått det överskjutande beloppet via avi, säger Tobias Rydergren.

Det har också upprört flertalet kunder då det innebär att en avgift tas ut när kunderna ska plocka ut pengarna som de haft på sitt Coop-kort.

För att lösa det har Coop ersatt summan med Coop-checkar som kunderna kan handla för, där den som vill fortsätta sätta in pengar till sitt Coop-kort hänvisas till tjänsten "Coop Konto" framöver.

På sociala medier vittnar arga kunder om timlånga köer till Coops kundtjänst.

"Ni planerar i månader för att tvinga era kunder att byta kort.... men inte en enda jävla tanke på att hjälpa oss när vi försöker ta kontakt med er om det här jävla kreditkortet... vafan jag vill bara juster en kreditgräns men när man suttit i telefon kö i ÖVER 3 TIMMAR då ger jag upp.... Riktigt jävla kass coop", skriver en upprörd användare på Coops Facebooksida.

En annan kund hos Coop skriver följande på Facebook:

"Hur kan Ni hantera byte av kortleverantör så sanslöst dåligt? Kortet fungerar inte, kundtjänst svarar inte - alternativt kopplar ner samtalet. Och mail förblir obesvarade. Under all kritik. Det är tur att det fortfarande finns konkurrenter där det fungerar att handla med företagets egna kort. Skäms o schas".

– Tidigare har de som haft frågor om sitt kort frågat Medmera bank och nu är det Entercards kundservice som svarar. Jag vet inte exakt vad de tekniska problemen berodde på men väntetiden blev för långa på samtalen, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop till Aftonbladet.

Enligt Coop har man vid flera tillfällen skickat skriftlig information om kortbytet i förväg, samt lagt upp en guide på sin hemsida.

Kortvarianterna som påverkas av förändringen är de varianterna Coop Mer, Coop Betala Efter samt Coop Betala Efter före detta Visa.

Relaterade artiklar