Forskare: Därför kan du ta sovmorgon istället för att gå upp och träna

Genrefoto: Mostphotos.

Gillar du att sova ut på morgonen? Det här är vad forskningen har kommit fram till gällande morgon- och kvällsträning.

delningar

Brukar du ställa klockan någon timme före du egentligen behöver gå upp, för att kunna gå upp och träna innan jobbet? Slutar det ofta med att du ligger kvar i sängen när klockan väl ringer?

Debatten om att träna på morgonen eller kvällen har funnits många år, men nu kan forskare ha kommit fram till ett svar: Det är inte effektivare att träna på morgonen än vad det är på kvällen, vilket Newsner först rapporterade.

Forskare har nämligen tittat på 70 olika studier inom ämnet och de goda nyheterna är att spelar faktiskt ingen roll vilken tid på dygnet du tränar, huvudsaken är att du gör det.

Däremot kommer du inte orka prestera ditt bästa om du inte har sovit ordentligt under natten. En annan studie visar samtidigt att det allra effektivaste är att träna vid samma tid på dygnet varje gång. Ett tips är därför att bestämma dig för en tid du vill och kan träna och gör det regelbundet.

Det betyder alltså att du kan fortsätta ligga kvar i sängen och snooza på morgonen, med gott samvete.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar