24Sverige blickar framåt: ”Brinner för det vi gör”

Stor framtidstro trots ett tufft år. ”Det händer mycket och man måste ställa om snabbt”, säger Jeanette Lindström.

3 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Vi lever i en tid där hela branschen gungar, journalistiken ifrågasätts och många aktörer har det ekonomiskt tufft. Detta gäller även för 24Sverige. Men trots det har vi aldrig varit så lästa som vi är nu och under det senaste året har ytterligare fyra sajter startat upp - det senaste tillskottet var 24Västerås.

– Det händer mycket och man måste ställa om snabbt. Lite kaxigt så kan man säga att det är lätt att starta nya sajter. Vi får många läsare och positiva kommentarer kring vår profil och sättet vi jobbar på. Vi brinner för det vi gör och arbetar hela tiden för att ligga i framkant, både mot läsare och kunder, säger Jeanette Lindström, vd för 24Sverige.

De stora koncernernas problem har även märkts av hos 24Sverige. Det blev skriverier när Mittmedia uttalade sig med att de ville hoppa av 24:an och inte längre vara aktiva.

– Mittmedia är fortfarande kvar som delägare även om koncernchefen Per Bowallius i höstas tog beslutet att släppa sin styrelseplats. Med tanke på det som har blivit känt kring Mittmedias rådande situation har vi stor förståelse och respekt för Pers beslut, säger Jeanette Lindström och fortsätter:

– Vi har löpande kontakt med Mittmedia och flera pågående samarbeten gällande teknik och plattformar. Så den bilden som kom fram i branschpressen stämmer inte riktigt.

Under höstens ställde 24Sverige om till att bli ett lönsamt bolag, något man ser ut att uppnå redan till våren. Det skedde en snabb expansion upp till 15 sajter och nu sänks etableringstakten under 2019. Tonvikten ligger på att utveckla de sajterna som finns idag.

– Vi jobbar efter en lång strategisk plan sedan ett par år tillbaka. Den bygger på att till och med 2018 expandera fort, vilket också innebär en hel del investeringar. Nu går vi in i nästa fas, säger Jeanette Lindström.

2018 kommer att bli koncernens sämsta år resultatmässigt, men det är helt enligt den lagda expansionsplanen. 2017 visade på minus åtta miljoner kronor och 2018 blir cirka tolv miljoner minus. När den planerade nyemissionen drog ut på tiden i och med Mittmedias ekonomiska situation behövde styrelsen upprätta en kontrollbalansräkning.

Under 2019 ligger fokus på att utveckla journalistiken och produkterbjudandet till kunderna. En viktig milstolpe är faktumet att man kommer att kunna visa upp ett plusresultat varje månad från och med januari 2019.

– Det känns jättebra. Så roligt att vi kan ha ett lönsamt bolag efter den intensiva satsningen vi valde att göra, säger Jeanette Lindström.

Hur ser du på framtiden för 24Sverige?

– Vi följer vår plan och fortsätter arbeta efter de framgångsrika metoderna som vi har sett varit lyckosamma för oss. Vi tror på lokal journalistik och brinner för det, det ska vi fortsätta med. 75 procent av våra artiklar handlar om det som händer på orten och 25 procent är mer generella nyheter kring ämnen som verkligen berör våra läsare. Den mixen har varit perfekt för oss, säger Jeanette och fortsätter:

– Vi ska också vara fortsatt starka på sociala medier för det är där många vill ha sina nyheter.

Kommer det att bli några fler 24-orter under året?

– Vi kommer att öppna fler 24-sajter men inte alls i samma takt som tidigare. Vi vill prioritera och fokusera på att utveckla det vi har, säger Jeanette Lindström.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar