Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar | Nyheter i Helsingborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar

De nya ändringarna kommer mycket snabbare än väntat.

Matilda Larsson

Kl.10:13, 16 februari, 2018

Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar
Foto: Public Domain Pictures / Matilda Larsson.

Från och med 1 mars 2018 ändrar Postnord reglerna för utländska paket.

Alla som har köpt varor på nätet från Kina och andra länder utanför EU, kommer då att behöva betala en administrationsavgift på minst 75 kronor för paket med värde av upp till 1 500 kronor, vilket SVT först rapporterade.

LÄS MER: Kritiken: Därför bör du undvika populära shoppingjätten

Om paketvärdet är högre än 1 500 kronor blir administrationsavgiften 125 kronor.

– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket till SVT.

Som vi tidigare har rapporterat, skickas över en miljon paket från Kina till Sverige varje vecka. Av dessa är det endast en bråkdel av kunderna som betalar den svenska momsen på 25 procent.

Enligt Tullverket går statskassan miste om ungefär 0,5-1 miljard kronor på grund av staten inte får in dessa momspengar. Därför har Tullverket krävt att Postnord tar fram en handlingsplan som ska vara klar senast den första mars.

Men nu är beskedet att Postnords handlingsplan också ska börja gälla från samma datum.

– Det är naturligtvis på det sättet att från ett konsumentperspektiv hade det varit bättre om vi hade kunnat få en längre övergångsperiod, säger Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord, till SVT.

Det stora problemet för Postnord är att det kan ta upp till två månader från beställning, till att varorna dyker upp i Sverige. Därför är det många som har köpt varor de senaste veckorna som inte vetat om att de ska betala administrationsavgiften, plus svensk moms på 25 procent.

Det innebär till exempel att ett paket strumpor från Wish som skulle vara ”gratis”, det vill säga att kunden bara betalar 19 kronor för frakt, istället kostar kunden 19 kronor plus fem kronor i moms och ytterligare 75 kronor i administrationsavgift. Kostnaden för paketet blir därför 99 kronor istället för 19 kronor.

Eftersom 97 procent av alla de produkter som flödar in till Sverige har ett värde på under 200 kronor, räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som nu införs.

Det innebär att hundratals paket troligen inte kommer att bli uthämtade under en period framöver, vilket SVT beskriver som ett kommande paketkaos.

– Det kommer säkert att vara väldigt negativa reaktioner från konsumenter i media. Å andra sidan har vi många privata aktörer här i landet och andra länder som tacksamt tar emot den förändring som vi nu möjliggör, säger Åsa Willcox.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny rapport: Enorm ökning av försvunnen post

"Det är viktigt att postoperatörerna tar frågan på allvar och genomför åtgärder."

Matilda Larsson

Kl.10:23, 17 april, 2018

Ny rapport: Enorm ökning av försvunnen post
Foto: Postnord/Peter Phillips.

Postmarknaden fortsätter att förändras i takt med att vi skickar färre brev, men allt fler paket.

Postoperatörerna har fortsatta utmaningar när det gäller att hålla en hög kvalitet. Det visar nu Post- och telestyrelsens, PTS, rapport ”Svensk postmarknad 2018”.

LÄS MER: Kaoset: Så många paket måste Postnord skicka tillbaka

Under 2017 skickades sammanlagt 2,2 miljarder brev. Det är en minskning med drygt tre procent jämfört med året innan. Sedan år 2000 har brevvolymen i Sverige minskat med närmare 36 procent. För postoperatörerna innebär det här att delar av intäkterna försvinner, samtidigt som behovet av en fungerande postutdelning fortfarande är stark i Sverige.

– Postoperatörerna behöver ställa om sin verksamhet i takt med att användarnas beteende och behov ändras. Det är viktigt att detta sker på ett hållbart och tillförlitligt sätt, säger Olof Bjurö, chef för PTS postavdelning.

Postnord är den absolut största aktören på postmarknaden och står för närmare 79 procent av alla utdelade brev. Däremot minskar Postnords marknadsandel något och drygt 20 procent av breven levereras nu av Bring Citymail, i samarbete med morgontidningsdistributörerna, eller några av de lokala postoperatörerna.

En illavarslande trend är att antalet reklamationer, om att försändelsen exempelvis saknats eller har skadats, ökar markant. Under 2017 ökade antalet reklamationer om försvunna brev och paket med över 50 procent.

– Det är viktigt att postoperatörerna tar frågan på allvar och genomför åtgärder för att höja kvaliteten. Från PTS sida behöver vi också fortsätta vidta åtgärder för att säkerställa tillförlitligheten inom postsektorn. I de nya tillståndsvillkoren för bland annat Postnord och Bring Citymail skärps därför kvalitetskraven. Vi kommer utvärdera om dessa krav räcker, eller om det behövs ytterligare åtgärder för att höja kvaliteten, säger Olof Bjurö.

Ett av de grundläggande kraven på den samhällsomfattande tjänsten är att Postnord varje vardag ska kunna dela ut post till samtliga mottagare oavsett var i landet de bor. Undantag från femdagarsutdelningen kan dock göras på grund av omständigheter eller geografiska förhållanden som tillståndsmyndigheten godtar.

För tillfället är det drygt 1 300 hushåll som är undantagna från utdelning fem dagar i veckan. I de nya tillståndsvillkoren förtydligas de krav på undersökning och dokumentation som PTS ställer på Postnord i samband med undantag från femdagarskravet. Enligt villkoren ska också möjligheten till undantag att användas restriktivt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vanligaste misstagen i din deklaration – så undviker du dem

Knappt hälften av svenskarna har deklarerat än.

Matilda Larsson

Kl.08:49, 17 april, 2018

Vanligaste misstagen i din deklaration – så undviker du dem
Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket. Foto: Skatteverket/Sara Burman, Flickr/Magnus D.

Mer än hälften av dem som ska deklarera i år har fortfarande deklarationen framför sig.

Skatteverket ger därför fem tips för att undvika de vanligaste misstagen i deklarationen. De allra flesta behöver bara godkänna deklarationen och kan göra det i Skatteverkets app, e-tjänst eller via sms eller telefonsamtal. Men det finns vissa vanliga fel som många gör när det är dags att deklarera.

LÄS MER: Nu öppnar deklarationen – Skatteverket presenterar nyhet

– De vanligaste felen som vi ser i deklarationerna handlar om försäljning av bostad eller värdepapper samt avdrag för resor till och från arbetet. På dessa tre områden har vi utvecklat tjänster till hjälp för dem som ska deklarera. Men även för den som har en enkel deklaration utan ändringar ser vi misstag som vi vill tipsa om att undvika, berättar Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Den som deklarerar digitalt senast den 2 maj har möjlighet att få skatteåterbäring i början av juni. Den som vill ha sitt slutskattebesked digitalt kan anmäla sig till en digital brevlåda senast den 1 juni. Då finns också möjlighet till tidigare skatteåterbäring nästa år.

Skatteverkets fem deklarationstips:

  1. Anmäl bankkonto. Inför deklarationsöppningen var det närmare en miljon personer som inte hade anmält konto, det vill säga många fler än förstagångsdeklaranterna. Skatteverket gör inga automatiska utbetalningar om det inte finns ett anmält konto.
  2. Glöm inte att lämna deklarationen i tid. Sista dagen är den 2 maj. Enklast är att deklarera digitalt, genom att sms:a, ringa eller använda appen eller e-tjänsten. Deklarerar du digitalt får du en bekräftelse på att deklarationen är mottagen. Om du vill lämna pappersdeklarationen på   ett servicekontor, så tänk på att komma under öppettiderna. Det finns numera ingen brevlåda där att lämna deklarationen i när kontoren har      stängt.
  3. Ska du göra avdrag för resor till och från arbetet – använd Skatteverkets beräkningstjänst så att avdraget blir rätt.
  4. Ska du deklarera försäljning av bostad – använd e-tjänsten och beräkningshjälpen som finns i anslutning till den på skatteverket.se.
  5. Ska du deklarera försäljning av aktier och andra värdepapper – använd e-tjänsten samt beräkningshjälp som finns i anslutning till den på skatteverket.se.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kaoset: Så många paket måste Postnord skicka tillbaka

Kalabalik efter nya Kinaavgiften – nu hoppas man hitta en ny lösning.

Matilda Larsson

Kl.10:16, 16 april, 2018

Kaoset: Så många paket måste Postnord skicka tillbaka
Foto: Postnord/Kalle von Hausswolff.

Postnord tvingas skicka tillbaka 400 000 paket till länder utanför EU, som inte har blivit hämtade av svenska konsumenter.

Anledningen är Postnords nya regelverk som började gälla den första mars i år. En administrationsavgift på minst 75 kronor tas numera ut på paket med värde upp till 1 500 kronor plus moms från paket som kommer från länder utanför EU.

LÄS MER: Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar

Det innebär till exempel att ett paket strumpor från kinesiska Wish som skulle vara ”gratis”, det vill säga att kunden bara betalar 19 kronor för frakt – istället kostar kunden 19 kronor plus fem kronor i 25 procent moms och ytterligare 75 kronor i administrationsavgift. Kostnaden för paketet blir därför 99 kronor istället för 19 kronor.

Därför är det många svenskar som har struntat i att betala och på så sätt inte fått sina paket – som därmed måste skickas tillbaka dit de kommer från.

Paketen som just nu ligger på Postnords tulllager i Örebro, kommer att börja skickas tillbaka i slutet av april, vilket SVT först rapporterade. Cirka 80 procent av paketen kommer att fraktas med båt.

– Vi är glada för det, för den minskar i alla fall miljöpåverkan något av att skicka tillbaka alla varorna. Idealet är förstås att man inte beställer varor som man inte hämtar ut. Det måste vara den grundläggande förutsättningen, säger Thomas Backteman till SVT.

Den extremt billiga internethandeln från bland annat Kina exploderade under förra året, vilket ledde till att det som mest inkom 160 000 paket till Postnords terminal utanför Arlanda varje dag, då väldigt få svenskar betalade den obligatoriska momsen.

Det fick finansminister Magdalena Andersson (S) att rasa och i jannuari krävde hon att Tullverket skulle presentera en handlingsplan senast den första mars. Som vi tidigare har rapporterat, infördes istället samma dag ett nytt system där administrationsavgiften på 75 kronor per paket infördes.

Att systemet infördes direkt, gjorde att många svenskar var oförberedda på att börja betala den nya avgiften. Eftersom många som beställde varor i februari inte hade någon aning om att det skulle införas någon avgift i mars, var det många som struntade i att betala och på så sätt få ut sina paket.

Handeln har minskat kraftigt sedan de nya reglerna infördes. Förra veckan kom det ungefär 17 000 försändelser varje dag från länder utanför EU.

Thomas Backteman tror dock på en ökning på sikt, då han hoppas att man ska hitta en annan lösning för svenska kunder att betala den svenska momsen.

– Jag tror att vi kommer att se en fortsatt ökning generellt sett av e-handeln, även e-handeln med Kina. Vi är ganska hoppfulla att vi ska hitta den lösningen inom en inte alltför avlägsen framtid, säger han till SVT.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Därför är fredagen den 13:e inte en otursdag

Här är den riktiga olycksdagen, enligt statistiken.

Matilda Larsson

Kl.11:38, 13 april, 2018

Därför är fredagen den 13:e inte en otursdag
Foto: Tim Sheerman-Chase/Flickr, Pxhere, Wikimedia Commons/Siebrand.

I dag är det en riktig otursdag. Åtminstone enligt folksägen och skrock.

Länsförsäkringar har granskat de drygt fyra miljoner skador som anmälts under de senaste tretton åren – vilket visar att fredagen den 13:e inte alls är särskilt olycksdrabbad. Snarare tvärtom.

Det sker ungefär 17 procent färre skador under fredagen den 13:e än under en helt vanlig genomsnittlig dag.

Tittar man på datumet i månaden är det istället den 1:e som utmärker sig som otursförföljd med sju procent av totala skadorna. Dessutom verkar tisdagar sticka ut som en otursdag jämför med andra veckodagar.

– Enligt utfallet av den här granskningen så är fredagen den 13:e mer som en turdag. Dessutom verkar de flesta ha tur med vädret just den här gången, soligt och plusgrader i princip hela landet, säger skadespecialist Susanne Fagerberg på Länsförsäkringar.

Den vanligaste olyckshändelsen under fredagen den 13:e är att du råkar tappa bort eller skada dina saker, enligt undersökningen.

Föreställningen om fredagen den trettonde som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet. Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street.

Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13:e som en dag då man borde ta sig i akt, och floran av myter har fyllt på genom att vi sökt i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga.

Till exempel blev ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade tolv lärjungar, och när Jesus förråddes var Judas Iskariot den trettonde vid bordet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

L om gårdsförsäljningsdebatten: ”Mycket glädjande”

Nu har en majoritet i Sveriges riksdag beslutat att stå bakom förslaget om att göra gårdsförsäljning tillåtet.

Matilda Larsson

Kl.13:39, 12 april, 2018

L om gårdsförsäljningsdebatten: ”Mycket glädjande”
Riksdagsledamot Tina Acketoft (L). Foto: Riksdagen, Pixabay.

I dag har Socialutskottet i Riksdagen behandlat motioner om gårdsförsäljning av vin och öl.

Efter Socialutskottets sammanträde står det klart att en majoritet av ledamöterna i riksdagen är positiva till gårdsförsäljning av öl och vin – så länge det inte äventyrar det svenska detaljhandelsmonopolet.

LÄS MER: Gårdsförsäljning av alkohol kan bli verklighet

– Det är mycket glädjande att Socialutskottet har ställt sig positiva till gårdsförsäljning. Det har jag arbetat för länge och jag vet att det kommer att välkomnas av de skånska vinodlarna och turistnäringen, säger riksdagsledamot Tina Acketoft (L).

På initiativ av Liberalerna, har Region Skåne skickat in en ansökan till regeringen om att bli försöksregion för gårdsförsäljning av vin och öl. Stödet för gårdsförsäljning i Skåne är starkt bland vinodlare, bryggare och allmänheten, skriver L i ett pressmeddelande.

Intresset för att odla vin har växt kraftigt de senaste åren och i dag odlas och tillverkas merparten av svenskt vin i Skåne, där sammanlagt drygt 40 gårdar ägnar sig åt småskalig vinodling. Därtill kommer ett stadigt antal växande mikrobryggerier.

– Ett bra sätt att testa hur gårdsförsäljning ställer sig mot det svenska alkoholmonopolet är just att införa det på försök, som vi nu har ansökt om i Skåne, säger Gilbert Tribo, gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.

Riksdagen kommer att besluta om gårdsförsäljningsfrågan den 26 april.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng