Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet | Nyheter i Helsingborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet

Polisen håller ett extra öga på bilförare.

Matilda Larsson

Kl.15:02, 13 februari, 2018

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet
Foto: Creative Commons.

Den 1 februari trädde den nya mobillagen i kraft i Sverige som innebär att förare inte får hålla i mobiltelefonen under färd.

Sedan förbudet infördes har 29 personer hittills åtalats för brott mot den nya lagen om mobilförbud i bilen, vilket SR först rapporterade.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Att det redan kommit in så många åtal beror till viss del på att skärpningen av lagen är ny, samt att polisen håller ett extra öga på om bilförare pratar i telefon samtidigt som de kör.

Dessutom finns det inget prejudikat än. Polisen behöver därför få hjälp av domstolarna för att avgöra hur allvarligt brottet är.

– Här då så har det kommit en helt ny bestämmelse om att man inte får hålla mobiltelefonen i handen. Då vet vi inte hur domstolarna kommer att bedöma hur allvarligt det här är, och det är det vill att de ska svara på, hur mycket ska vi bestämma böterna till, säger kammaråklagare Johan Bülow till SR.

Det har funnits en lag om förbud mot mobilanvändande under körning sedan 2013, men den gamla lagen fick kritik för att för få blev dömda.

– Enligt den tidigare lagen skulle man göra en bedömning om körningen påverkades menligt, och det var svårt att göra en sådan bedömning. Här antingen håller du mobilen i handen när du kör eller så gör du det inte, säger Johan Bülow till SR.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det

Här börjar de första farthindren att testas i morgon.

Matilda Larsson

Kl.13:45, 24 april, 2018

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det
Pressbild: Edeva.

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare kommer däremot inte undan. Trafikverket testar just nu ny teknik för aktiva farthinder.

Det nya farthindret är en lucka i vägbanan, som öppnas när någon kör för fort. När luckan öppnas, blir det ett hål i vägen som är obehagligt att köra över. På så sätt blir föraren påmind om hastighetsöverträdelsen.

De som håller sig inom hastighetsbegränsningen kommer inte att märka av hindret över huvud taget. Det ger mindre slitage på fordon och en trevligare arbetsmiljö för yrkesförare.

Foto: Edeva.

Foto: Edeva.

– Förutom att trafiksäkerheten ökar för oskyddade trafikanter, bidrar de nya aktiva farthindren också till förbättrad körkomfort i jämförelse med traditionella farthinder – i alla fall för dem som inte kör för fort, säger Eva Lundberg, Trafikverkets nationella samordnare. Om hastigheten hålls blir trafikflödet jämnare. Det blir också mindre utsläpp och buller.

Trafikverket testar de aktiva farthindren i Ystad med start den 25 april och planeras att testa på två platser till i landet under 2019 och 2020.

Effekterna på hastigheten och miljö kommer att utvärderas kontinuerligt under en femårsperiod. Därefter kommer det fattas beslut om fler aktiva farthinder ska placeras ut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin

"Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel."

Matilda Larsson

Kl.13:26, 24 april, 2018

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin
Foto: Pixabay.

Förra året ökade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med 1,3 procent jämfört med året innan. Det framgår av Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

Under 2017 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,8 miljarder mil vilket är den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas 1999.

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade samtidigt med en procent jämfört med året innan och är den lägsta noteringen hittills, men antalet personbilar i trafik ökar stadigt vilket förklarar ökningen i total körsträcka. Den totala körsträckans ökning på 1,3 procent kan relateras till befolkningsökningen som också var 1,3 procent.

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka. Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Personbilar som kan drivas med ett alternativt drivmedel som el, etanol eller gas stod för åtta procent av den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar år 2016. Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika drivmedel.

Längsta körsträcka hade gasbilar med 1 912 mil. De bensindrivna bilarna hade år 2016 en körsträcka på 927 mil jämfört med de dieseldrivna som kördes 1 699 mil, det vill säga nästan dubbelt så långt. Effekter av detta är att bensinbilar och dieselbilar stod för vardera 46 procent av det totala trafikarbetet år 2017.

*Körsträckorna baseras på mätarställningsuppgifter från besiktningsorganen. Beräknas som antal fordon multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordonskilometer.

Källa: Trafikanalys.

Källa: Trafikanalys.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter

Så mycket får du betala om du blir påkommen.

Matilda Larsson

Kl.10:49, 20 april, 2018

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter
Foto: Arkiv, Pixnio.

Brukar du strunta i att ge tecken när du ska svänga när du är ute och cyklar? Eller cyklar du på trottoaren?

När vårsolen börjar titta fram och grusen sopas bort från gatorna ökar intresset för att börja cykla igen. Den senaste veckan har antalet sökningar i cykelkategorin på Blocket ökat med 16 procent jämfört med föregående vecka.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Det är dock relativt få cyklister som känner till hur dyrt det kan bli att bryta mot lagen.

Här är 10 lagbrott som kan ge böter för cyklister:

1. Cykla mot rött ljus – 1 500 kronor
2. Inte stanna vid stopplikt – 1 000 kronor
3. Inte iaktta väjningsplikt – 1 000 kronor
4. När du cyklar i mörkret kan du få böter om strålkastare eller baklykta saknas/ur funktion/bristfällig, om du saknar eller har dåliga reflexer eller inte har tänt dina lysen – 500 kronor per brott
5. Ringklocka saknas/ur funktion – 500 kronor
6. Cykla på fel vägbana (till exempel på gångbana/trottoar) – 500 kronor
7. Otillåten skjutsning – 500 kronor
8. Inte välja för gående vid obevakat övergångsställe – 1 500 kronor
9. Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500 kronor
10. Ej fungerande broms – 500 kronor

Källa: Polisen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Få känner till lagbrottet. "Det är viktigt att upplysa människor."

Matilda Larsson

Kl.10:37, 19 april, 2018

Fängelse – om du tvättar bilen hemma
Foto: Pixabay.

Vi svenskar tvättar våra bilar över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av biltvättarna sker direkt på gatan, enligt energiföretaget Tekniska verken.

Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner ut i våra vattendrag, sjöar och hav, vilka är skadliga både för människor och miljön.

Miljömärket Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som gjordes 2016 ger upphov till utsläpp i form av miljöfarliga tungmetaller som 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kilogram bly, krom och nickel och 41 kilogram kadmium varje år.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia att miljön inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Hela fyra av tio tvättar bilen hemma på gatan.

Mer än varannan uppger samtidigt att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Även om reglerna kan skilja sig lite från kommun till kommun, finns det vissa saker som gäller alla, oavsett vart man bor i Sverige.

Enligt andra kapitlet i miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Det står alltså inte uttryckligen i lagen att man inte får tvätta bilen hemma på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Beroende på var du står hamnar tvättvattnet antingen orenat ut i närmaste vattendrag eller så går det med dagvattenledningarna till det kommunala reningsverket.

Miljönämnden får dessutom i enskilda fall förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på gatan.

Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år. I till exempel Jönköping kan en person dömas till böter på 10 000 kronor.

Eftersom det är kommunernas ansvar att se till att miljöbalken följs är det i nuläget en liten risk att bli dömd för att tvätta sin bil på gatan, då få kommuner säger sig lägga några resurser på att bötfälla gatutvättare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng