Kritiken mot Trafikverket: ”Inte seriöst”

Trafikverkets nya förslag har väckt mycket kritik.

Matilda Larsson

Kl.15:22, 7 februari, 2018

Kritiken mot Trafikverket: ”Inte seriöst”
Foto: Trafikverket.

Tidigare i dag presenterades Trafikverkets studie kring hur man bör förbättra E6:an genom Skåne.

Bland annat föreslås lägre hastighetsbegränsning, mer poliser och mer teknisk övervakning av sträckan mellan Vellinge och Helsingborg.

LÄS MER: Trafikverket vill sänka hastigheten på E6:an

Bland annat Miljöpartiet är positiva till förslaget. I ett pressmeddelande skriver de att studien samtidigt innebär den ”sista spiken i kistan för en trefilig E6″.

– Trafikverkets besked innebär att resurserna nu kan riktas till att rusta järnvägen istället för att rulla ut nya filer. Det är ett positivt besked för alla skåningar som varje dag är beroende av tåg för att ta sig till jobbet eller skolan. Från Miljöpartiets sida är vi glada, men inte förvånade, säger Mätta Ivarsson, (MP).

På andra håll är man kritisk mot det nya förslaget.

Handelskammaren har tagit del av Trafikverkets förslag till åtgärder på väg E6 och menar nu att de inte kommer att lösa problemen.

– Förslaget räcker inte. Vi kommer att ta kontakt med regeringen för att påskynda investeringar i E6, säger Stephan Müchler, vd på Handelskammaren.

Handelskammaren menar att E6 är helt central för arbetsmarknaden i Skåne och bristerna riskerar att bromsa tillväxten.

– Västra Skåne är Sveriges näst största arbetsmarknad med över en miljon människor. Nu riskerar den att klyvas geografiskt. Det har aktiebolaget Sverige inte råd med, säger Stephan Müchler.

E6 har en mycket stor andel godstrafik jämfört med andra vägar. Av godstrafiken är därtill minst hälften ren transittrafik som bara passerar regionen. Trafikverkets studie saknar en specifik analys av godstrafiken, enligt Handelskammaren.

– Pendling och ökande gods kräver utbyggnad av fler körfält redan i närtid. Förslaget att krita om befintlig körbana kommer inte att räcka, säger Stephan Müchler.

Samtidigt presenterade Trafikverket också ett förslag på sänkt hastighet på motorvägen, hela vägen från Vellinge till Helsingborg. Där vill man se en generell hastighetssänkning till 100 km/timmen. Man kan även tänka sig hastighetssänkningar på vissa delar av vägen.

Moderaterna som tidigare har föreslagit att E6:an ska bli en sexfilig motorväg, är kritiska till hastighetssänkningen.

– Att sänka den generella hastigheten till 100 km i timmen är inte seriöst. Däremot kan variabel hastighet ha goda effekter. Vi kan lära av intelligenta vägar som prövats i bland annat England, säger Pontus Lindberg, Moderaterna.

Fakta



Om åtgärdsstudien:

Trafikverket har genomfört åtgärdsvalsstudien i nära samverkan med berörda kommuner i Skåne, Region Skåne, räddningstjänsten, länsstyrelsen och Polisen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Åtta trafikregler svenskarna vägrar lära sig

Det kan bli dryga påföljder att bryta mot reglerna.

Matilda Larsson

Kl.17:01, 24 februari, 2018

Åtta trafikregler svenskarna vägrar lära sig
Foto: Flickr / Jon Collier.

Vissa trafikregler är vi svenskar bra på att följa.

Sedan finns det de regler som många verkar ha väldigt svårt att lära sig. Det var Allt om bilar som först rapporterade om dessa exempel på regelbrott – vissa är livsfarliga medan andra mest är irriterande.

Åtta trafikregler svenskar vägrar att lära sig:

1. Mittfilsförare
Vid hastigheter över 80 kilometer i timmen, är det inte tillåtet att ligga och köra i mittfältet. Principen är att mitt- och vänstra körfältet ska endast användas under omkörning. Är det kö, eller hastighetsbegränsning 70 kilometer i timmen eller lägre, är det okej att ligga i mittenfilen. Påföljd: 500 kronor i böter.

2. Snurrigt värre
Huvudregeln: Blinka alltid när du ska ut ur rondellen, även om du ska köra rakt fram. Det är det enda lagen kräver, men du kan också blinka in i rondellen om du vill. Trots det är det mer än fyra av tio bilister som inte blinkar när de ska ut ur rondellen, enligt en undersökning från Motormännen. Påföljd: 500 kronor i böter.

3. Coola lampor
Vissa förare tycker att det ser häftigt ut att ha både dimljus och halvljus tända samtidigt. Det är inte tillåtet och kan blända andra i trafiken. Påföljd: 500 kronor i böter.

4. Tvärbromsning vid korsning
Vi har alla mött en sådan här bilist – som kör alldeles för fort och ser ut att vägra att lämna företräde, men som sedan tvärbromsar i sista sekund i korsningen. Faktum är att beteendet inte är tillåtet eftersom lagen säger att man måste visa tydligt att man tänker lämna företräde. Påföljd: 1 000 kronor i böter.

5. Gult är inte samma sak som grönt
Att trafikljuset blir gult innebär inte att man ska trampa gasen i botten, som många bilister tycks tro. Lagen säger att man måste stanna, så länge man hinner och kan göra det på ett säkert sätt. Påföljd: 1 500 kronor i böter.

6. Dekorativa lampor
Blinkers måste användas när du ska vända på vägen, svänga i en vägkorsning, starta från en vägkant, byta körfält eller i övrigt flytta fordonet i sidled. I korsningar struntar var fjärde i att blinka visar en undersökning av Motormännen och extra farligt är det på motorvägen, där vissa tycks tro att det råder undantagstillstånd för bilister. Påföljd: 500 kronor i böter.

7. Högerregeln
Grundprincipen för vägkorsningar och ofta det första man får lära sig när man ska börja övningsköra. Ändå är det väldigt många bilister som inte har koll på högerregeln. Finns det inga vägmärken så gäller högerregeln, inte störst går först. Påföljd: 2 000 kronor i böter.

8. Hålla avståndet
Tresekundersregeln innebär att ditt fordon ska befinna sig tre sekunder bakom fordonet framför dig, och är ett bra mått för att ha koll på hur nära du bör ligga. Det sker nämligen överallt och hela tiden att bilister ligger tätt bakom trafiken framför, vilket är livsfarligt. Att ligga för nära fordonet framför dig kan nämligen ge dryga böter. Påföljd: 2 000 kronor i böter samt risk för indraget körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan digitala körkort bli verklighet

Transportstyrelsen vill ha en lösning redan nästa år.

Matilda Larsson

Kl.11:29, 21 februari, 2018

Snart kan digitala körkort bli verklighet
OBS! Bilden är ett montage. Foto: Pexels / Trafi.

Under sommaren 2018 planerar Finland att som första land i världen börja med digitala körkort.

Körkortet kommer att kunna finnas via en app på mobilen och användas parallellt med det traditionella körkortet, enligt den finska transport- och säkerhetsmyndigheten Trafi.

På sikt planerar Finland att förare ska kunna använda det digitala körkortet även utomlands.

På digitala körkortets framsida finns element som förändras visuellt och som förhindrar användningen av skärmdumpar. Med hjälp av visuella säkerhetselement kan man säkerställa körkortets äkthet.

Säkerhetselementen utgörs bland annat av ett animerat bakgrundsmönster som förändras när man vidrör displayen samt hologrammönster, till exempel Trafis logga, som förändras när man vrider på mobiltelefonen, enligt Trafi.

Nu utreder även svenska Transportstyrelsen möjligheterna att börja införa digitala körkort även i Sverige, vilket kan komma att bli verklighet redan nästa år.

– Vi tittar också på någon form av digital lösning i Sverige, men vi har inte kommit så långt som i Finland ännu. Vi har som ambition att ha en svensk lösning i början på nästa år, säger Pär-Ola Skarviken som är utredare på svenska Transportstyrelsen till SVT.

Transportstyrelsen i Sverige är dock fortfarande långt ifrån att ersätta de traditionella körkorten med digitala.

– Vi har för närvarande inte den ambitionen. Det är en lång process vi har framför oss, säger Pär-Ola Skarviken.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många är positiva till fartkameror

Här är anledningen till att Sverige har en unikt hög acceptans.

Matilda Larsson

Kl.11:35, 20 februari, 2018

Så många är positiva till fartkameror
Foto: Trafikverket / Elin Dahlgren.

Sedan 2006 har drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror satts upp i landet och det kommer att bli fler, enligt Trafikverket.

Trafikanter har från starten 2006 haft en positiv attityd till trafiksäkerhetskameror enligt Trafikverket. Trenden är en försiktig ökning sedan mätningarna började.

Under 2017 var 73 procent positiva till trafikkameror och 95 procent följer gällande hastighet vid kamerorna enligt Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017.

Enkäten visade också att kvinnor är i högre utsträckning positiva än män till fartkameror.

Sverige har en unikt hög acceptans och det beror på att vi ser kamerorna som en livräddare som placeras på vägar med hög medelhastighet och hög olycksrisk. Andra länder gömmer kamerorna, utformar dem så de knappt syns och effekter mäts i form av inkomna böter. Det skapar irritation, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

Trafiksäkerhetskamerorna räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken tack vare de nuvarande kamerorna.

Eftersom hastigheten sänks på vägar med kameror minskar också bullret och utsläppen av koldioxid och andra skadliga partiklar, enligt Trafikverket.

Fakta



Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017:

Undersökningen omfattade ett urval av 6300 personer i åldrarna 16-84 år som väljs slumpmässigt från befolkningsregistret. Svarsfrekvensen var 51,6 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet

Män blir underkända oftare än kvinnor, enligt statistik från Trafikverket.

Matilda Larsson

Kl.12:04, 19 februari, 2018

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet
Foto: Matilda Larsson / Transportstyrelsen.

Under flera år har det rapporterats om hur fler och fler misslyckas på sina körkortsprov.

Hittills i år har knappt 44 procent blivit godkända på teoriprovet för B-körkort och knappt 47 procent godkändes på körprovet.

Det är en minskning med över en procent av teoriproven, och en marginell minskning med 0,19 procent av körproven, jämfört med 2017.

Enligt statistik från Trafikverket klarar kvinnor oftare proven än män, där ungefär varannan kvinna klarar både teorin och körprovet, medan endast fyra av tio män klarar teoriprovet och knappt 45 procent klarar körprovet.

Det ökande antalet misslyckanden beror enligt Berit Johansson, förbundsordförande för STR, på att fler har en övertro på sig själva.

–  Det har inte blivit svårare att ta körkort, vilket man kan tro, utan det är attityden till proven som har ändrats. I dag har de som kör upp inställningen att ”går det så går det”. Det är ett sätt att ta en genväg och spara tid om man lyckas, säger hon till SvD.

Hittills i år har nästan 29 000 kunskapsprov och ungefär 24 600 körprov genomförts på Trafikverket.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet

Mer än varannan svensk associerar bilmärken till ett politiskt parti.

Matilda Larsson

Kl.17:30, 18 februari, 2018

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet
Foto: Pxhere.

Bilen du kör kan avslöja din partitillhörighet. Det visar en Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.

Mer än varannan svensk uppger att de associerar bilmärken till partifärger. Vanligast är att koppla bilmärken till antingen Moderaterna eller Socialdemokraterna, men det finns undantag.

Högst association till något parti har BMW med hela 65 procent som kopplar bilmärket till något parti. Lägst association till parti har Mitsubishi och Subaru med 45 procent.

Starkast koppling till Moderaterna har de klassiska premiummärkena Porsche, Mercedes, BMW. Undantaget bland prestigebilarna är Tesla som också har stark association till Miljöpartiet.

Volvo och SAAB är de bilmärken som har starkast koppling till Socialdemokraterna. Har du däremot en Mini är det flest som tror att du att du sympatiserar med Liberalerna eller Miljöpartiet. Har du istället en Fiat kan andra tro att du är en Vänsterpartist.

– Vilket bilmärke du äger upplevs av många vara en signal för hur du är som person, vissa mer och vissa mindre. I denna undersökning har vi tittat på om och hur olika bilmärken kan associeras till partifärg. Den visar att det finns tydliga associationer, framförallt hos vissa bilmärken och då främst premiummärkena. Är du mån om att uppfattas som neutral politisk ska du välja en asiatisk bil, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

ska%cc%88rmavbild-2018-02-16-kl-14-44-44

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng