Klassiska konditoriet har stängt

Ett av Helsingborgs äldsta konditorier är till salu.

Oskar Olsson

Kl.15:45, 29 januari, 2018

Klassiska konditoriet har stängt
Foto: Oscar Hjelmstedt

I december rapporterade 24Helsingborg att det anrika Konditori Kafferepet på Drottninggatan är till salu. Nu har man sedan några dagar tillbaka stängt verksamheten.

Konditoriet har varit verksamma i lokalen sedan 1934 och har haft många ägare under åren. I oktober 2007 tog konditorn Dan Luu över. Därefter fortsatte paret Magnus och Teresia Nilsson (som i dag driver Två Systrar) med start i oktober 2009. De drev verksamheten fram till 2014, då de lämnade över till Birgitta Nielsen. Men nu är konditoriet till salu återigen.

Jonny Hondo är ansvarig mäklare.

– Det finns flera stycken intressenter, sa han till 24Helsingborg i december.

Ambitionen är att verksamheten ska fortsätta som konditori.

– Vi vill helst ha en ägare som vill driva samma sorts verksamhet. Det är inget krav, men det vore roligast med ett konditori, berättar Jonny Hondo.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

”Vi vill öppna fler butiker i Helsingborg”

Så många jobb skapar kedjans satsning i Helsingborg.

Martin Persson

Kl.19:31, 23 februari, 2018

”Vi vill öppna fler butiker i Helsingborg”
Carsten Hansen, delägare i Normals svenska verksamheten. Foto: Normal/Pressbild

24Helsingborg.se har tidigare kunnat avslöja att den populära danska lågpriskedjan Normal kommer att öppna på Väla köpcentrum. Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten, berättar om satsningen som kommer att skapa ett 20-tal nya jobb i Helsingborg.

– Väla är väldigt intressant för oss. Det är ett fint center med många kunder och ett attraktivt läge. Helsingborg har en storlek som gör att det har varit intressant för oss hela tiden, säger Carsten Hansen till 24Helsingborg.se.

LÄS MER: Avslöjar: Succékedjan öppnar i Helsingborg

Det kan dessutom bli tal om fler butiker i Helsingborg.

– Det är aktuellt. Vi är i full gång med att öppna vår tredje butik i Malmö, så varför skulle vi inte kunna ha mer än en butik i Helsingborg? Vi vill öppna fler butiker och tittar på några andra lägen i Helsingborg redan nu.

Normal har gjort succé i Danmark och Norge, och omsatte drygt en miljard danska kronor under 2017. Totalt har man drygt 90 butiker och i januari valde kedjan att ta steget över Sundet. I januari öppnades två butiker i Malmö, och den långsiktiga planen är att öppna 100 butiker i Sverige.

– Normal är väldigt populärt i Danmark och Norge, och därför tror vi att vi kan göra samma sak i Sverige. Vi är inte bara en klädbutik eller skobutik, utan vi erbjuder något som inte finns i dag. Det är alltid lite spänt när man öppnar i ett nytt land, men vi har fått en väldigt bra start i Malmö. Kunderna har tagit emot oss riktigt bra, säger Carsten Hansen.

Berätta om ert koncept?
– Vi har väldigt attraktiva priser och aldrig några extraerbjudanden. Vi har något som heter ”everyday low price”. Priset som står på hyllan är det som alltid gäller, och vi har alltid lägst pris, säger Carsten Hansen till 24Helsingborg.se.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Avslöjar: Succékedjan öppnar i Helsingborg

Då öppnar de sin första butik i Helsingborg:

Martin Persson

Kl.20:35, 22 februari, 2018

Avslöjar: Succékedjan öppnar i Helsingborg
Foto: Pressbild/Normal

Nu står det klart att den danska lågpriskedjan Normal öppnar en butik i Helsingborg. Den 14 april slår man upp portarna på Väla köpcentrum. Det blir kedjans tredje butik i Sverige, sedan tidigare har man öppnat två butiker i Malmö – och nu satsar man på att göra en rejäl satsning i framför allt södra Sverige.

– Målet har varit 15-20 butiker på ett år, men det kan bli mer än så också.

– Vi har blivit mycket väl mottagna i svenska köpcentrum eftersom vi erbjuder något unikt. Det blir inte klädbutik sju eller åtta som kommer, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten, till Market.

24Helsingborg.se har sökt Carsten Hansen utan resultat. Enligt tidningen Market kommer butikens säljyta vara på mellan 250 till 400 kvadratmeter och innefatta cirka 3 500 artiklar; med allt från hygienprodukter, hushållsprodukter, djurfoder och matvaror.

– Jag skulle inte säga att vi har några direkta konkurrenter eftersom vi är väldigt unika, säger Carsten Hansen till Market.

Normals koncept är att köpa in stora volymer av kända märkesvaror från de billigaste distributörerna i EU, vilket gör att man ska kunna spara upp till 60 procent jämfört med marknadspriset, skriver företaget på sin hemsida.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De vill starta 25 nya restauranger – Helsingborg kan bli en av dem: ”Väldigt attraktiv stad”

Inom fem år ska ska restaurangkedjan ha minst 25 matställen i landet.

Johan Nordström

Kl.20:13, 15 februari, 2018

De vill starta 25 nya restauranger – Helsingborg kan bli en av dem: ”Väldigt attraktiv stad”
Woki i Malmö, bilden är ett fotomontage. Foto: Moa Abrahamsson Byström.

I februari klipptes invigningsbandet för landet första Woki i Nordstan i Göteborg. Nu kommer Sveriges nya asiatiska restaurangkedja mest troligt till Helsingborg.

– Det finns inga konkreta planer just nu men Helsingborg är mycket attraktiv för oss, säger en av grundarna Paula Röhss.

Bakom idén och konceptet är alltså paret Johan och Paula Röhss som berättar att de saknade alternativ till alla hamburgerrestauranger utmed landet vägar.

– Woki är inte snabbmat, snarare god och prisvärd mat som serveras snabbt. Vi lägger stor vikt vid hållbarhet vilket för oss handlar om såväl matens ursprung som om att ta ansvar, uppföra sig väl och behandla alla med respekt, säger Paula Röhss.

På fem år ska kedjan växa till 25 Wokirestauranger i landet. För varje ny plats innebär det 25 nya arbetstillfällen, sammanlagt 600 på bara några år. Idén kom för drygt tre år sedan och det senaste 1,5 året har man jobbat intensivt med att sjösätta konceptet.

– Jag ganska övertygad om att Helsingborg kommer vara en va dem. Om det blir 2019, 2020 eller 2021 vet jag inte, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Helsingborgsprofil med i tv-jättens storsatsning

Här är nästa uppdrag för Helsingborgsprofilen.

Martin Persson

Kl.10:59, 15 februari, 2018

Helsingborgsprofil med i tv-jättens storsatsning
Foto: Pressbild

Nordisk tv-produktion fortsätter att växa och Viaplay storsatsar på originalserier. Senast i raden är Four Hands Menu – en internationell dokumentärserie med flera av världens mest omtalade kockar i rampljuset, däribland Helsingborgsprofilen Niklas Ekstedt.

– Four Hands Menu är Viaplays första matdokumentär som dessutom ger våra tittare en unik inblick i ett gastronomiskt fenomen som tidigare bara varit känt bland kockar, säger Alexander Bastin, SVP och Head of Viaplay & Viafree i ett pressmeddelande.

År 2000 öppnade Niklas Ekstedt sin första restaurang i Helsingborg, restaurang Niklas. Sedan dess har han bland annat blivit en tv-profil i sitt matlagningsprogram Niklas Mat i SVT.

I matdokumentären Four Hands Menu får tittaren följa två toppkockar som tillsammans ska laga en kreativ middag, utan förutbestämda recept, ingredienser eller regler.

– En så kallad “four hands menu” är ett existerande och populärt begrepp bland oss kockar. För mig har det alltid blivit grymma möten där oväntade idéer och spännande samtal uppstått. I programmet möter jag en kock som är väldigt olik mig och vi är vana vid helt olika råvaror och tekniker. Det blir vinter möter sommar, brunbjörn möter vithaj, säger Niklas Ekstedt.

Dokumentärserien kommer att visas på Viaplay under hösten 2018.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Inkomstklyftorna fortsätter öka i Helsingborg

Färsk statistik visar att inkomstklyftorna ökar över nästan hela landet.

Michael Olsson

Kl.08:57, 9 februari, 2018

Inkomstklyftorna fortsätter öka i Helsingborg
Foto: Wikipedia Commons

Mellan 2011 och 2016 har ginikoefficienten, som mäter den ekonomiska jämlikheten, ökat i nästan alla Sveriges kommuner, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Ginikoefficienten mäter hur inkomstfördelningen ser ut, där 0 betyder att alla har samma inkomst och 1 innebär att en person har all inkomst. På 80-talet låg riksvärdet under 0,2, i dag är värdet på 0,32.

– Sverige hade världens lägsta inkomstskillnader runt 1980. Sedan har inkomstklyftorna successivt ökat, säger Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö universitet till Nyhetsbyrån Siren och fortsätter:

– Den omvandling som Sverige har haft när det gäller arbetsmarknad, sysselsättning och inkomster har varit relativt gynnsam så tillvida att de allra flesta har fått det bättre, men spännvidden har ökat. De fattiga har inte blivit fattigare, medan de rikaste drar ifrån.

I Helsingborg har värdet ökat de senaste åren, men bara marginellt. 2011 var ginikoefficienten 0,315, och 2016 hade värdet ökat till 0,323.

– De stora skillnaderna finns i storstädernas välmående kranskommuner i princip. De lägsta inkomstskillnaderna återfinns på landsbygd och i glesbygd, vilket framför allt beror på att de saknar höginkomsttagare, säger Tapio Salonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng